پرستاری بدون کنکور از رویا تا واقعیت!
نوشته شده توسط : کنکور نویس

پرستاری بدون کنکور از رویا تا واقعیت!

رشته پرستاری برای بار اول سال 1394 از طریق انتخاب رشته کنکور سراسری، از بخش پذیرش براساس سوابق تحصیلی متقاضیان انجام شد. متقاضیان این رشته و دیگر رشته‌های پیراپزشکی در سال 94 با شرایط ویژه و تعهد به خدمت در نقاط محروم کشور، در این رشته‌ها پذیرفته شده و وارد این حرفه‌ها شدند. از سال 97 به بعد رشته پرستاری دوباره به دفترچه کنکور سراسری بازگشت و امکان پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه‌های داخل کشور از طریق بدون کنکور برداشته شد.

در حال حاضر تنها راه موجود برای تحصیل در رشته پرستاری بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری، تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه و اتحادیه اروپا است. کالج مدیکال ایران تحصیل برای رفاه حال هموطنان عزیز، اقدام به پذیرش و آماده‌سازی داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه‌های اتحادیه اروپا می‌کند. با شرکت در دوره یک ساله کالج، راه شما برای ورود به دانشگاه‌های اتحادیه اروپا از همیشه هموارتر خواهد شد، حتی هموارتر از مسیر کنکور سراسری ایران.

 

 قانون جدید پرستاری بدون کنکور را اینجا بخوانید.از آنجا که رشته پرستاری یکی از رشته های پر طرفدار میان متقاضیان کنکور تجربی بوده، افراد بسیاری اقدام به برنامه ریزی صحیح و دقیقی برای مطالعه منابع دروس تخصصی آزمون سراسری تجربی نموده تا بتوانند با استفاده از روش های تست زنی و به کارگیری کتاب های تستی و آموزشی مناسب به نتیجه دلخواه خود یعنی قبولی در رشته پرستاری دست یابند.

به دلیل اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی پایین بوده و تراز بالایی برای قبولی در این رشته نیاز است، بسیاری از متقاضیان موفق به قبولی در رشته پرستاری نخواهند شد. بنابراین، این افراد به دنبال راهی هستند تا بتوانند بدون کنکور در این رشته به تحصیل بپردازند.

به منظور راهنمایی بیشتر شما داوطلبان و نیز پاسخ به سوالاتی مانند آیا در رشته پرستاری بدون کنکور پذیرشی وجود دارد ؟ و در صورت قبولی در رشته پرستاری بدون آزمون متقاضیان باید واجد چه شرایطی باشند ؟ قصد داریم به پرستاری بدون کنکور و نیز قانون جدید پرستاری بدون آزمون بپردازیم.

 

پرستاری بدون کنکور

با توجه به اینکه سازمان سنجش هر ساله رشته های بدون کنکور را بر روی سایت خود منتشر می کند و داوطلبان متقاضی رشته های بدون آزمون می توانند با مراجعه به سایت سنجش از رشته محل ها و شرایط پذیرش در رشته های بدون کنکور سراسری مطلع شوند. در این میان ممکن است بسیاری از متقاضیان رشته های علوم پزشکی از جمله رشته پرستاری، مامایی، پزشکی و ... به دلیل عدم قبولی در رشته های با آزمون پیراپزشکی به دنبال راهی باشند که در این رشته ها بدون کنکور ثبت نام نمایند.

 

رشته پرستاری به دلیل بازار کار مناسب نسبت به سایر رشته های کنکور تجربی داوطلبان بسیاری علاقه مند به تحصیل در این رشته می باشند. به همین خاطر این افراد می توانند تمام تلاش خود را جهت قبولی در رشته پرستاری از طریق مطالعه صحیح منابع کنکور سراسری تجربی و نیز برنامه ریزی اصولی به کار بگیرند تا از طریق شرکت در کنکور سراسری تجربی بتوانند در رشته مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

 

از سال 94 تا سال 97 طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش و بنا به تصمیم وزارت بهداشت برخی از رشته های پیراپزشکی در مقطع کاردانی به لیست رشته های بدون کنکور سراسری پیوست. این رشته ها شامل اتاق عمل، بهداشت حرفه ای، بهداشت عمومی ـ بهداشت خانواده، بهداشت عمومی ـ مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط، تكنسین سلامت دهان، تكنولوژی رادیولوژی دهان، فک و صورت، علوم آزمایشگاهی، مامـایی و هوشـبری بود که از طرف دانشگاه های علوم پزشکی برخی مناطق محروم اعلام شد.

هر ساله تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی رشته های پیراپزشکی را به صورت بدون کنکور ارائه می دهند و داوطلبان با اطلاع از این رشته ها و همچنین دارا بودن شرایط لازم می توانند برای ثبت نام و انتخاب رشته خود اقدام نمایند. قوانین پرستاری بدون کنکور معمولا هر ساله تغییر می کند مثلا شرط معدل افزایش را می دهند تا از این طریق برای تعداد بیشتری از متقاضیانی که معدل پایین تر دارند ، فرصت ثبت نام فراهم کنند و یا اینکه برای بعضی از دانشگاه هایی که رشته های پیراپزشکی را بدون کنکور ارائه می دهند ، شرط بومی گزینی را لحاظ می کنند و برای بعضی دیگر از دانشگاه ها شرط بومی گزینی حذف می شود.

 
 

شروط ثبت نام پرستاری بدون کنکور

 

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هر ساله ارائه می شوند یعنی پیراپزشکی بدون کنکور فقط محدود به رشته پرستاری نیست و در سال های گذشته رشته مامایی بدون کنکور ، اتاق عمل بدون کنکور ، هوشبری بدون کنکور و همچنین علوم آزمایشگاهی بدون کنکور نیز ارائه شده بودند. و هر ساله حداکثر 3 تا 4 رشته از این رشته ها بدون کنکور هستند یعنی ممکن است در سال 1402 پرستاری بدون کنکور ارائه نشود ولی رشته هوشبری یا رشته مامایی بدون کنکور باشد.

تعیین اینکه هر سال کدام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ارائه شوند به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است و بر اساس نیاز مناطق تعیین می شود. البته با توجه به اینکه در دو سال اخیر رشته هایی مانند مامایی ، هوشبری ، اتاق عمل ، علوم آزمایشگاهی و … ارائه شده اند احتمالا در سال 1402 رشته پرستاری ارائه شود.

مهم ترین قانون جدید پرستاری بدون کنکور 1402 ، ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی نظام قدیم و یا مدرک دیپلم تجربی نظام جدید است و دارا بودن حداقل معدل کتبی دیپلم 15 و بالاتر از شروط دیگر ثبت نام است

رشته پرستاری جزء رشته‌های پیراپزشکی است و اگر بخواهید وارد این رشته شوید، باید در کنکور سراسری شرکت کنید. در گذشته در مقطعی تقریبا سه ساله، رشته پرستاری به صورت بدون کنکور ارائه شد. اما از سال 97 به بعد تنها راه موجود برای فارغ‌التحصیلان ایرانی برای تحصیل در رشته پرستاری به صورت بدون کنکور، تحصیل در دانشگاه‌های اتحادیه اروپا یا ترکیه است. برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، اخذ پذیرش در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه یا اتحادیه اروپا، سخت‌تر از مسیر کنکور سراسری نیست.

برای اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ترکیه کافی است ابتدا یک دوره یکساله را به عنوان پیش‌دانشگاهی تخصصی پزشکی/پیراپزشکی پشت سر بگذارید. برای آماده‌سازی داوطلبان جهت تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اتحادیه اروپا، این دوره‌ها به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. بعد از آن با آمادگی که کسب کرده‌اید در یکی از آزمون‌های بین‌المللی پذیرش دانشجو شرکت می‌کنید. آزمون‌های بین‌المللی که در این مرحله برای سنجش دانش پایه و زبان انگلیسی داوطلبان برگزار می‌شوند و هیچکدام از این آزمون‌ها به سختی کنکور سراسری نیستند.

با ثبت نام د قادر خواهید بود ظرف یکسال، آمادگی لازم جهت کسب نمره لازم در آزمون را بدست آورده و در یکی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی پرستاری بخوانید.





:: برچسب‌ها: پرستاری ,
:: بازدید از این مطلب : 524
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: